And we're off! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Liza Kapel - WaarBenJij.nu And we're off! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Liza Kapel - WaarBenJij.nu

And we're off!

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

30 Januari 2012 | Australië, Sydney

Hi allemaal! Hier is het dan, mijn aller eerste verslag op reis, geschreven vanuit een warm hostel in het warme Sydney (tot zover de jaloersmakerij:)). Om te beginnen: ik ben veilig aangekomen in Sydney, dus niemand hoeft zich zorgen te maken:) Dan nu, een uitgebreid verslag van mijn reis tot nu toe, want ook al is ie pas een paar dagen oud, er is al een hoop gebeurd.

Het begon allemaal op Schiphol, op vrijdag ochtend heel vroeg. Er moest de avond ervoor nog het nodige ingepakt worden, dus een erg lange nacht was het niet geworden. Desalniettemin stond ik de volgende ochtend, na een lift te hebben gekregen van Joost's moeder (nog bedankt!), op Schiphol, met een waardig afscheidscommittee bestaande uit 7 mensen. Helaas bevat afscheidscommittee het woord afscheid, dat er dan ook moest komen. Toen was ik ineens helemaal alleen, wat wel raar was. Ik vertrok goed naar Londen, waar ik werd gefoullieerd, iets wat me altijd al leuk leek om een keer te hebben, maar wat vies tegen viel. Ze scanden zelfs mijn benen met een metaalscan, omdat er daar ergens iets was afgegaan, om er vervolgens achter te komen dat het mijn schoenen waren (wat ik ze ook al had geprobeerd te vertellen). In het vliegtuig werd ik aangenaam verrast, want het was GROOT. En dan bedoel ik ook echt groot: Tussen de twee rijen van 3 die in een normaal vliegtuig zitten zat nog een rij van 4 (dus 10 stoelen breed). Ik zat op stoel 80B, wat wel iets van de lengte aangeeft (om nog maar te zwijgen van de tweede verdieping, waar je met een trap naar toe kon). Het was meer een hotel dan een vliegtuig, inclusief dekens en kussens, en bergen eten. In Singapore mocht ik dit vliegende luxeoord uit, om er vervolgens weer in te gaan. Hier was even lichte paniek, omdat het informatieboord ineens zei dat er voor mijn vlucht "last call" was. Gelukkig bleef dit na navragen niet te kloppen. Na nogeens 8 uur in dit vliegtuig te hebben gezeten kwam ik dan eindelijk aan in Sydney, waar ik moeite had met de douane, want mijn paspoort was te nieuw. Jawel, je leest het goed, te nieuw. Ze konden hem niet scannen, dus dat duurde een eeuwigheid, en toen ik er eindelijk door was (volgens mij alleen maar omdat ik helemaal kapot was en ze zo'n medelijden hadden dat ze me er maar doorlieten), werd mijn bagage bijna weggehaald omdat ze dachten dat ie over was, ik kon hem nog net redden. Ik was door dit alles redelijk kapot toen ik eindelijk aan kwam.

De volgende dag heb ik relaxed het centrum van de stad bekeken. Vooral hyde park was erg leuk, los van de super enge vogels daar, wat Ibissen bleken te zijn. Er zijn veel muzikanten in Hyde Park, met mijn top favourite de "Three Brothers" een Beatle coverband bestaande uit, jawel, 3 broers. Ze waren nog best goed ook. Nu wilde ik niet de hele dag alleen in Hyde Park blijven dus ging ik nog iets anders doen. Het was zondag, en wat doe je op zondag? Precies, naar de kerk gaan. Dus ging ik naar St. Mary's Cathedral, een van de grootste kathedralen in de wereld. Ik kwam daar bijna in een soort kerkstoet achtig iets terecht, wat later, toen ik een baby in een witte jurk zag, een doop bleek te zijn. Toen ik buiten kwam werden er trouwfoto's gemaakt, dus alleen de begrafenisstoet ontbrak nog:)

Nu ligt mijn hostel in China town, en aangezien het Chinees nieuwjaar is, zie je hier regelmatig vlaggenzwaaiers, trommelaars, draken etc, met zelfs een heuse optocht waar ik die avond heen ben gegaan.

De volgende dag (vandaag, maandag, voor de duidelijkheid:)), wilde ik doen waar je eigenlijk voor komt in Sydney: Opera house en Harbour bridge bezoeken. Dit heb ik dan ook uitgebreid gedaan. Ik heb over, onder, en naast de harbour bridge gelopen en zelfs een toren beklommen, en veeeel foto's gemaakt van Opera House. Zelfs foto's laten maken, door diverse mensen, met mij erop:) Ik heb ook nog gezocht naar 42 Wallaby Way (voor degenen onder jullie die dit niets zegt: wanneer is de laatste keer dat je Finding Nemo hebt gekeken?), maar dat kon ik helaas niet vinden. Wel kwam ik in een horde schoolkinderen in rare uniforms (de meisjes: gestreepte jurkjes met stro achtige hoede, wie draagt er nou strohoeden?) terecht. Na Opera House en Harbour Bridge was de dag wel zo'n beetje om en ben ik terug gegaan naar 'n hostel waar ik nu ben.

Dit is zo'n beetje wat ik tot nu toe in Sydney heb gedaan. Ook al ben ik hier pas een paar dagen, er zijn wel al wat opvallende dingen in deze stad, namelijk:
- Ze rijden hier links. Dat blijf ik maar vergeten, met als gevolg dat ik elke dag raar uit mijn ogen kijk, tegen mensen op bots op straat, en op de verkeerde roltrap stap, want deze zijn ook omgedraaid.
- De stoplichten maken rare geluidjes als ze op groen gaan: het is een beetje het midden tussen starwarspistolen (niet de ligtzwaarden, maar de pistolen), en een computer die uitgaat. Vrij apart.
- Alles is hier Engels. Ze hebben dus Hyde park, maar ook Liverpool street, Elizabeth street:), en zelfs een kerk toren die het Big Ben melodietje speelt. Dus ik had net zo goed na een uur vliegen kunnen uitstappen;)
-Een andere plek waar ik net zo goed heen had kunnen gaan: Duitsland. Ik ben meer Duitsers tegen gekomen dan Australiers. Al ben ik wel blij dat ik hier ben:)
- In tegenstelling tot wat ik altijd dacht, kom ik niet heel Hollands over. Ik ben al aangezien voor Zweed, en mijn accent is bestempelt als Duits (wat heel knap is, want mijn Duits is echt heel slecht:)).
- En tenslotte iets wat ze in Nederland ook zouden moeten invoeren: de stoelen in de trein zijn geweldig:) Je kan de rugleuning namelijk omklappen, waardoor je dus kan veranderen welke kant je op rijdt. Dus nooit gedwongen achteruit rijden:)
- En niet helemaal Sydney, maar toch wil ik hem delen: tijdens mijn overstap in Londen zag ik de tekst: The answer is Chocolate, whatever the question:) Ik had er een foto van willen maken, maar dat mocht niet, dus dan maar zo.

Goed, dat was het wel zo'n beetje, toch nog best een lange blog geworden:) Ik ga proberen foto's te plaatsen, maar weet niet of en wanneer dat lukt. Dat was het voor nu, wordt vervolgd!

  • 30 Januari 2012 - 13:09

    Ineke:

    Haha, brilliant! Alles komt me zo ontzettend bekend voor, vooral de Duitsers, de stoelen in de trein, dat mensen je voor zweed of duitser aanzien:) Echt super grappig dat je daar nu ook bent.
    Het klinkt allemaal erg leuk, ondanks de ietwat hobbelige start maar echt heel tof dat je er nu bent en wel fijn om gewoon in zo'n stad te beginnen lijkt me. Ik vind t toch wel een beetje stoer hoor!
    Ik hoop dat t weer goed blijft en dat je nog heel veel leuke dingen mee gaat maken maar iig is de kop er af:)
    -xxx- Ineke

  • 30 Januari 2012 - 13:39

    Mark:

    ja ik ben het, van het schaatsen en kanoén. veel plezier daar en ik blijf je blogs lezen :)

  • 30 Januari 2012 - 15:06

    Juliette:

    Hoi Liza,

    Echt raar om te bedenken dat je nu aan de andere kant van de wereld bent. Hoe is de lange vliegreis bevallen? Gelukkig was het vliegtuig fijn, lijkt me ook leuk zoon vliegtuig.
    De stad klint heel leuk allemaal. Ik ben jaloers!! ;) Veel plezier!. -xXx-

  • 30 Januari 2012 - 15:26

    Maaike:

    Een warm Sydney, wauw! Ik ben wel erg jaloers want hier sneeuwt het en is het glad, brrr. Die enge vogels in Hyde Park kan ik me nog levendig herinneren hahaha.
    Echt supertof dat je er bent en volgens mij heb je het nu ook wel naar je zin (nu je een beetje van de reis bekomen bent :)). Gaaf dat je op de Harbour Bridge bent gegaan! Ben je ook in de Opera House geweest? Zo nee, niet doen hoor, is hartstikke saai:P (nee maar echt)
    Ik kijk intussen uit naar de volgende blog!
    xxx Maaike

  • 30 Januari 2012 - 19:01

    Wil (van Kievit):

    Zo Liesje, je avontuur is begonnen.
    Leuk om je te volgen zo. Geniet, proef, beleef en onderga!
    Groetjes van Wil

  • 30 Januari 2012 - 20:46

    Vader Van Liza:

    Wat een mooie verhalen, Lies. Zit je inderdaad aan de andere kant van de wereld. Ik ga direct op streetview kijken hoe het er allemaal uitziet. Knap van je om dit in je eentje te doen!

  • 30 Januari 2012 - 21:40

    Joost:

    Hey Liza, Helemaal Super!
    Blij dat je toch nog helemaal aan kon komen, vooral met al die douaneproblemen. Wij gaan deze week lekker schaatsen, maar 25° is volgens mij lekkerder, vooral als je naar school moet :-(. Succes met de rest van je reis en ik hoop je over 134 dagen weer helemaal heel terug te zijn.

  • 30 Januari 2012 - 22:36

    Moeder Van Liza:

    Wauw, wat heb je inderdaad al veel meegemaakt. Gekke ervaring moet dat zijn geweest, al die dingen met douane en veiligheid en zo. Goed dat je je daar zo doorheen hebt geslagen.
    Dat vliegen zelf klinkt trouwens niet verkeerd. Zat je inderdaad vanaf Singapore bij een raampje? En kon je ook wat zien? Ik ben nu al in de war met op welke tijden je eigenlijk reist, en je bent nog maar net begonnen.
    Sydney klinkt wel als een 'lively place'. Leuke dingen heb je al gezien en gehoord. Alleen die ibissen lijken me een beetje scary :(
    Door de manier waarop je het beschrijft kan ik de stad bijna voor me zien, hardstikke leuk. Alleen van die treinstoelen snap ik niet helemaal, dat moet je maar een keer uitleggen als je weer terug bent. Gelukkig voor jou duurt dat nog een hele tijd. En gelukkig voor ons betekent dat nog veel meer mooie verhalen.
    Veel plezier!

  • 31 Januari 2012 - 21:56

    Inette Vermeer:

    Hoi Liza, nou jij doet je best zeg, nu al een blog. Geweldig dat je daar tijd voor maakt, erg leuk voor de thuisblijvers. Kijk je een beetje uit met die chinezen in Chinatown? Haha, we blijven je volgen.
    de Vermeertjes uit (een koud) De Lier

  • 04 Februari 2012 - 04:20

    Martin:

    Mooi verslag Liza ik blijf het met belangstelling lezen geniet van je reis!!

  • 13 Februari 2012 - 08:11

    Hallo Liza:

    Ik hoor net via de mail dat je een grote reis aan het maken ben en dat je deze website hebt opgezet.wat vreselijk leuk.ik hoop dat je veel mag zien en genoeg ervaringen mag opdoen.Je staat nu onder mijn favorieten en ik ga zeker dagelijks even kijken hoe het je vergaat.Nou meis veel plezier.maak er wat van
    groetjes tante An

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Wereldreis

Recente Reisverslagen:

20 Juni 2012

The road to home

09 Juni 2012

Op vulkanenjacht en een hele grote appel

15 Mei 2012

Pura Vida!

26 April 2012

Regendruppels en pechvogels

11 April 2012

Een nieuw leven(sjaar)
Liza

Actief sinds 07 Jan. 2012
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 36163

Voorgaande reizen:

25 Maart 2017 - 04 Augustus 2017

Amerika Avonturen

07 Augustus 2014 - 27 December 2014

Studeren in Noorwegen

27 Januari 2012 - 13 Juni 2012

Wereldreis

Landen bezocht: