Pura Vida! - Reisverslag uit La Virgen, Costa Rica van Liza Kapel - WaarBenJij.nu Pura Vida! - Reisverslag uit La Virgen, Costa Rica van Liza Kapel - WaarBenJij.nu

Pura Vida!

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

15 Mei 2012 | Costa Rica, La Virgen

Hola!
Hier weer een berichtje vanuit het natte en warme Costa Rica. Ik was al een behoorlijk eind en wilde net alles opslaan toen het toetsenbord viel en alles gedeleet werd, dus kan ik weer met frisse moed opnieuw beginnen. Jullie moester er even op wachten, maar dan heb je ook al wat want ik heb sinds vorige keer niet stilgezeten. Dus ik zou zeggen sit back and relax en vind uit wat ik heb gedaan.

Ik liet jullie achter toen ik net bij mijn vrijwilligerswerk was aangekomen en ik ga daar nu weer bijna weg, dus he ik al wat meer gedaan. Mijn tweede week stond in het teken van het vlinderproject, wat inhield dat we vlindervallen gingen vullen met bananenprut, en dan de volgende dagen de vallen gingen controleren op vlinders. Van de vlinders die we vingen namen we gegevens op (soort, geslacht, staat van de vleugels, en de val waar die gevangen was) en we merkten ze. Dat merken deden we door een nummer op de vleugels te schrijven. Als je denkt dat een vlinder daar niet zo blij van wordt dan valt dat wel mee, want we vingen ook vlinders die al gemerkt waren. Dat was het leukste deel, want dan kon je zien waar en wanneer de vlinder voor het laatst gevangen was, en kon je dus veel te weten komen over hoe ver die vlinder vliegt en hoe lang die leeft enz. Niet alle vlinders kwamen er trouwens zo goed vanaf, sommige bijzondere vlinders werden vermoord om nader bestudeerd te worden. Ik moet bekennen dat ik ook mee heb gedaan aan vlindermoord, maar nu heb ik ook een aantal vlinders per ongeluk vrijgelaten, dus dat heft elkaar wel weer een beetje op. Overigens vingen we niet alle vlinders in de vallen, maar sommige ook gewoon met een net. Ik heb er zelf op die manier ook 2 gevangen, en er is nu dus ook een vlinder in de collectie met mijn naam erop:) Een iets mindere kant van het vlinderproject was dat wij niet de enige waren die van vlinders hielden: het is favoriet voedsel van de bulletant. Maar behalve dat ik regelmatig bijhoorlijk freakte van als zo´n val weer vol zat met deze beesten, ben ik niet gebeeten, dus dat valt weer mee. En ik heb wel veel geleerd over vlinders, dus ik ben daljk een expert als ik terugkom;)

Mijn derde week was iets minder gestructureerd (het blijven Ticos, dus als ze een week een plan hebben kunnen ze dat volgende week niet meer;)). Maar ik maakte van de chaos gebruik door me te storten op het project waar ik eigenlijk voor kwam: GIS (Geografisch Informatie Systeem). Voor iedereen onder jullie die Gis niet kennen: het is een computerprogramma waarmee je kaarten kan maken die bestaan uit verschillende lagen. Elke soort gegevens is namelijk een aparte laag, en deze lagen kan je dan op elkaar leggen, en zo kan je verbanden zien. Je hebt dan bijv. een laag met alle planten in een gebied, en een laag met alle vogelnesten, en zo kan je zien welke soorten waar voorkomen, en daar verbanden tussen leggen. Van dit bos is niet echt een duidelijke kaart, dus die moet gemaakt worden. Nu is er al veel door eerdere vrijwilligers gedaan, maar ik heb mijn steentje bijgedragen door met een andere vrijwilliger naar het onderzoeksstation (wat aan de andere kant van het bos ligt en dus een klote eind lopen is) te gaan, en daar met een GPS punten te nemen van div. dingen, zoals het moeras daar. Die punten zetten we dan in GIS (dat moet nog gebeuren) en dan zie je dus waar het moeras is, wat dan later weer in de kaart gezet kan worden en nuttig is voor mensen die daar heen gaan. Lekker concreet en effectief dus. Nu heb ik met GIS nog niet echt gewerekt (al komt dat waarschijnlijk deze week) maar hebben we wel al uitleg gekregen over het programma dat we hier gebruiken, namelijk Arc GIS, een naam die als het goed is bij veel oud klasgenooten nachtmerries op roept;) Nu is de versie die we hier gebruiken wel wat beter dan die op school, dus hopelijk werkt het. Naast dat ik me deze week met GIS ga bezig houden zijn we ook begonnen met het zoogdieren project, wat inhoudt dat we vallen vullen met dit keer hele bananen, en dan kijken welke zoogdieren we vallen en daar verschillende gegevens van opnemen. Nu hebben we dit alleen nog vandaag gedaan en niets gevangen, dus waarschijnlijk is daar in mijn volgende blog meer over.

Verder doen we ook wat kleine projectjes tussendoor, zo heb ik weer geholpen met de rupsenzakken schoonmaken, en heb ik ook boompjes verpot, wat heel fijn is omdat dat kan als het regent, want het is in een kas dus dan sta je lekker droog. Het is wel een ander soort kas dan in Nederland, want hier is het warm genoeg;) Ook doen we wel eens dingen die op dat moment nodig zijn, zoals wat vallen verplaatsen, en gaan we ook wel eens gewoon het bos in met een van de begeleiders (we gaan, op het GIS project na, eigenlijk nooit alleen) die dan toffe dingen laat zien, wat ook heel leuk is. Nu blijft dit natuurlijk wel Ticoland, dus heb je soms lange pauzes (vandaag van 6 uur), moet je lang wachten voor je begint (record staat op 2 uur), en een keer kwam ik zelfs helemaal voor niets om half 8, omdat ze dachten dat ik niet kwam omdat het zondag was, en ze waren even vergeten dat ze tgen mij hadden gezegd dat ik moest komen:( Gelukkig is de plek waar ik me moet melden heel dicht bij, dus ben ik lekker terug mijn bed ingegaan, maar typisch blijft het wel.

Goed, zover dus voor het werk hier, maar wat spook ik verder nog uit? Overdag niet zoveel, omdat het werk zowel sochtends als smiddags is, en de tijd ertussen en erna breng ik vaak rustig door, soms ga ik naar het dorpje (la Virgen) of het stadje (Puerto Viejo), maar verder is hier ook niet veel te doen. Wel heb ik een keer in het bos gezwommen, en was er een feest in het dorpje hier, wat niet veel meer was dan een rommelmarkt en een minikermis, maar best prima. Zo had ik toch nog mijn koninginnedag/5mei vrijmarkt protie meegekregen:) Overigens hebben we hier ook aan 4 mei gedacht, door met alle Nederlandse vrijwilligers en onderzoekers om 12 uur smiddags (bij jullie 8 uur) 2 minuten stil te zijn (wat een beetje teniet werd gedaan door het gepruttel van lunchhapjes, maar het gaat om het idee;)). ´Savonds ga ik wel eens het bos in (uiteraard met anderen) en heb ik bijhoorlijk veel toffe dieren gezien, maar daar dalijk meer over. Dus al met al vermaak ik me hier wel.

Nu zei ik al dat hier in de buurt niet zoveel te doen is, dus als je meer wil doen moet je erop uit. Ik heb dan ook 2 weekeindtripjes gemaakt. De eerste was naar Tortuguero, een nationaal park, dat ook vooral bekend is om de schildpadden. Het dorpje ligt aan de ene kant aan een rivierenstelsel(je komt ook alleen in het dorpje met een boot) waar het park ook is, maar aan de andere kant is de caribische kust, waar zeeschildpadden leven die het strand gebruiken om eieren te leggen. Nu is het wel heel moeilijk om die schildpadden nu te zien, omdat het niet het seizoen is voor de meest voorkomende soort (de groene schildpad). Desalniettemin ging ik toch op een schildpadwatching tour, ook al had ik verhalen gehoord van mensen uit mijn hostel die 2,5 uur hadden gelopen en niets hadden gezien. Maar ik had geluk: na 20min kwam al iemand een schildpad tegen die een nestplaats aan het uitzoeken was. Nu is dat het begin van het proces en moesten we wachten tot ze het gat had gegraven en de eieren ging leggen, want dan is ze in een soort trance en is de kans dat ze ervandoor gaat heel klein. Het wachten was slopend maar werd beloont: ik kon de schildpad eieren zien leggen, en vervolgens ook het dichtgooien van het gat, het camoefleren van het nest, en uiteindelijk het vertrek naar de zee. Het was trouwens niet zomaar een schildpad, maar de lederrugschildpad, de grootste ter wereld (dit exemplaar had een schild van 1,5 meter, en was alles bij elkaar wel meer dan 2 meter lang). Je kan je wel voorstellen dat ik behoorlijk blij was dit gezien te hebben (en dat ik me niet zo populair heb gemaakt bij de mensen uit mijn hostel;)).

Nu zjn schildpadden niet de enige dieren die in Tortuguero te zien zijn, ik heb de volgende dag tijdens een kanotocht in het park (een privetocht, waarbij ik werd rondgevaren:)) een flinke verzameling kaaimannen, rivierschildpadden, hagedissen (waaronder de groene basilisk), allerlei vogels, en een spidermonkey gezien, die net over het water naar een andere boom sprong toen wij voorbij kwamen, dus dat was wel mooi. Overigens heb ik hier in het bos ook al witschoudercapucijnaapjes gezien, dus met de bruilapen komt de teller op 3 van de 4 in Costa Rica levende apensoorten (alleen het doodshoofdaapje ontbreekt nog). En op de boottocht naar het dorpje kwam ik een echte krokodil (ik zal een foto plaatsen voor het verschil met kaaimannen) tegen, dus al met al was het een goed (dieren)weekeind.

De andere weekeindtrip was afeglopen weekeind naar Monteverde. Deze trip deed ik niet alleen maar met twee Nederlandse jongens van hier. Monteverde is een reservaat en het is een cloudforest. Heel anders dan hier, waar het de hele tijd bloedheet is. Daar was het lekker koel, en heel mistig, wat wel een beetje jammer was van het uitzicht (ik kreeg blue mountains dejavus) maar wel ene hele mooie sfeer gaf, en zorgde voor supergroene bomen en planten. Nu kan je hier ook flink wat dieren spotten, zoals de quetzal 8een vogel), maar helaas hadden we nu minder geluk. Ik heb wel een agoeti gezien, een soort opgeblazen cavia, dus dat was wel tof. Wat ook tof was was een boom die we niet in het park, maar bij het dorpje in de buurt tegenkwamen. Deze boom was een soort Avatar/Lord of the Rings boom, gigantisch, en met een stam die hol was van binnen, en uit allemaal takken en wortels bestond, met als gevolg dat je erin (in de boom dus, aan de binnenkant) kon klimmen. Dat was best wel cool (foto´s volgen).

Nu hadden de jongens met wie ik naar Monteverde was al langer het plan om te gaan en ik mocht mee op een voorwaarde: zij gingen bungeejumpen en ik moest ook. Nu was het, zeker in vergelijking met Nieuw-Zeeland, super goedkoop en leek het me ook wel tof, dus ik dacht: ach, waarom niet? Nou, dat heb ik geweten! Het was supervet, maar ook doooooodeng! Ik had noooit gedacht dat ik dit zou durven en doen, parachute springen misschien wel maar bungeejumpen niet (dus dat eerste moet er dan ook nog maar een keer van komen, maar niet meer op deze reis denk ik). Dus ik ben nog steeds verbaast dat ik dit heb gedaan;) Het was trouwens de hoogste bungeejump in heel Latijns-Amerika, 143 meter om precies te zijn:) Natuurlijk is dit moment op film vastgelegd, 3 keer om precies te zijn: een keer gefilmd met mijn hoofdcamera (http://youtu.be/kzXWa3Kmv0I), een keer door iemand naast me (http://youtu.be/rMw2dbhr6gg), en een keer van veraf http://youtu.be/VMqP5TOTC4Q). Niet schrikken van mijn gezicht (ik kijki alsof ik vermoord ga worden), je geluid niet te hard zetten (anders gaan je boxen eraan), bepaal zelf een leuke volgorde, en verder kan ik er nog meer over vertellen, maar het beeld zegt alles, dus ik zou zeggen: veel kijkplezier:)

Goed, ik denk dat ik nu wel een aardige samenvatting heb van wat ik heb uitgespookt (dat mag ook wel, begint al weer een aaridge lap tekst te worden:)), dus het is tijd voor een dierenupdate. Naast alle dieren die ik hier heb opgenoemd ben ik nog de nodige slangen tegen gekomen, inclusief de fer de lance (in het Nederlands Bothrops asper) een lekker giftig beestje die je binnen 10 uur kan doden, als het niet minder is, de pitviper (Nederlands: groefkopadder), kan je sneller doden maar is minder agressief, dus minder gevaarlijk, en vandaag zelfs een heuze boa constrictor, twee zelfs, waarvan eentje net tijdens het schrijven van dit blog op mijn toetsenbord werd gegooid, nooit een saai moment hier dus;). Naast slangen doen de insecten het ook goed, ik ben al wat kakkerlakken tegengekomen ter grootte van mijn hand, ook wat tarantula´s en andere rare spinachtigen (nu is dat geen insect, maar wel freaky), staken er ´sochtends toen ik naar de wc ging twee harige poten uit de wcrol (bleek na nader onderzoek een sprinkhaan te zijn, heb overigens de bidsprinkhaan ook al gezien), en hebben ze hier ook de enge herrie beesten, waarvan ik eindelijk weet hoe ze heten, namelijk cicaden. Nu hebben ze hier de gewone cicaden die de hele tijd herrie maken, net als in Nieuw-Zeeland, maar omdat het Costa Rica is en alles hier meer en groter is hebben ze ook een versie 2.0. Deze maakt niet gewoon constant herrie, maar begint met een soort aanloop, als een opstartende motor, wat steeds harder wordt tot ie uiteindelijk zijn hoogtepunt bereikt en een oorverdovend geluid maakt, een soort gezoem maar dan 10 keer zo erg, en natuurlijk doet ie dit het liefst om 3 uur ´snachts. Voeg daar dan nog het geluid van de gekko´s aan toe (klinkt het meest als een knikker die stuitert op een stenen vloer) en de nodige vogels, en je snapt wel dat ik hier niet altijd even goed slaap. Overigens slaap ik hier altijd superdiep, alsof ik in een halve coma lig, wat denk ik ook met de warmte te maken heeft. Ik zag namelijk dat onze minimum temperatuur ver boven jullie maximum temperatuur ligt (het komt hier niet onder de 20 graden), en onze maximum temperatuur komt bijna altijd wel ver boven de 30 uit. Voeg daar aan toe dat het hier altijd vochtig is (vorige week was er echter dan geen regen, nu lijkt het regenseizoen wel echt begonnen, alleen gister al 5,5 cm neerslag) en je begrijpt dat ik hier meer zweet produceer dan ik ooit in mijn leven gedaan heb. De hitte en de insecten zal ik in ieder geval niet gaan missen.

Nu ben ik verder wel leuke dieren tegen gekomen. Ik heb nog wat luiaards gespot, wat coole kikkers waaronder een glasfrog gezien, er was een zwijn dat (letterlijk) mijn pad kruiste, er liepenwederom wat brulapen op de brug (zo dichtbij dat ik ze kon aanraken), ook liepen daar stekelvarkens, heb ik gewone en witte vleermuizen gespot, en was er bij monteverde een kolibrietuin waar kolibries uit alle hoeken aan kwamen vliegen om te eten, en het niet erg vonden om dan even op je hand te steunen. En waarschijnlijk vergeet ik nog de helft, maar ik zie hier zoveel dat het lastig bij te houden is. Dus deze dieren maken wel zeker veel goed voor de overlast die door sommige andere word bezorgt, wat niet blijft bij herrie en jeukende bulten, maar soms wel erg vervelend word. Zo was er gister een hagedis die het wel leuk vond om met de stroomkabels te spelen, met als gevolg dat alle stroom uitviel en we moesten avondeten met zaklampen. Ach ja, dat heeft ook wel weer wat zullen we maar zeggen;)

De feitjes en wetenswaaridgheden vallen wel mee, ze worden vervangen door de dieren denk ik;) Toch heb ik nog een paar opvallende dingen kunnen vinden:
- Toen ik een keer in de bus zat hoorde ik de hele busrit lang vogels, wat mij deed vermoeden dat er in of op de bus een vogelnest zat. Vrij apart.
- Ook al kom ik nu aardig uit de voeten, de taal blijft natuurlijk wel lastig, waardoor ik vaak alleen iets zeg als het echt nodig is. Ik praat dus vele minder dan normaal, waardoor zelfs iemand een keer dacht dat ik temide was;) Dus ik heb de perfecte oplossing gevonden voor mijn collega´s: als jullie vinden dat ik te veel praat, wissel dan naar een andere taal, dat helpt wel;)
_ Ze houden hier van de uitdrukking Pura Vida! (goed leven): "Hoe gaat het?" "Pura Vida!", "Fijn dat je dat wil doen" "Pura Vida!", "Tot ziens" "Pura Vida!". Relaxte levensgenieters dus, die Costa Ricanen (een instelling waar ik me de laatste tijd wel bij kan aansluiten, wat waarschijnlijk uit dit verhaal wel gebleken is:)).

Goed, het ziet ernaar uit dat dit het was voor nu. Mijn tijd hier zit er bijna op, maar gelukkig heb ik dan nog rondreis tijd over, dus nog een hoop leuke dingen voor de boeg, waar jullie vast weer alles over zullen horen in mijn volgende blog. Maar dat komt later, voor nu adios!

  • 16 Mei 2012 - 07:17

    Maf:

    Alleen al van de filmpjes kreeg ik duizelingen en hoogtevrees. Seriously scary o.o En een slang op mijn toetsenbord zou ik ook niet zo fijn vinden... Maar man, zoveel dingen zien en meemaken is wel cool. :'D Veel plezier nog op het laatste stuk van de reis! xoxo

  • 16 Mei 2012 - 07:53

    Ineke:

    Jeeh, super cool, je hebt gebungeejumped! Ik kreeg al kriebels in mn buik als ik er naar keek maar t zag er wel heel gaaf uit. Nu wil ik dat als laatste zus ook nog wel een keer doen :) Verder heb je weer heel erg veel leuke verhalen, ontzettend gaaf! Ik ken Gis ook wel, we hebben er hier op de uni ook mee gewerkt en ik vond het nog al een pain-in-the-ass maar goed, tis wel heel interessant :p
    Heel veel plezier nog, ook met je rondreis en natuurlijk in New York en IJsland als ik je daarvoor niet meer spreek en leuk dat je je blog zo goed bijhoudt!

    -xxx- Ineke

  • 16 Mei 2012 - 14:06

    Moeder Van Liza:

    Ha Liza,
    Wat een rijke blog weer. Ik weet bijna niet waar te beginnen, dus ik ga je ook mailen.
    Het klinkt in ieder geval alsof je helemaal je draai hebt gevonden, zowel bij het project als in het land zelf. Heel leuk om te lezen en mee te maken. Alleen zo’n sprong (leve you tube) vind ik ( met mijn hoogtevrees) wel heel heftig, zelfs om alleen maar naar te kijken. Wel mooi dat het zo gefilmd is. Wat een hoogte! Of moet ik zeggen diepte? Wat een prachtig landschap, het is wel duidelijk waar het zijn naam aan te danken heeft.
    Wat een avonturier ben je. Die schildpadden, dat moet ook iets heel bijzonders zijn om dat zo voor je neus zich te zien afspelen. Weet je nog dat we in Griekenland een andere (veel kleinere) soort in zee hebben zien zwemmen? Daar werd ook de hele boot al euforisch van, en die zagen we maar een paar seconden. Lijkt me een speciale ervaring om zo’n oerdier aan het werk te zien.
    Geniet van je laatste werkweek, daarna mag je weer lekker op reis.
    Stiekem beginnen we natuurlijk wel een beetje af te tellen, maar van deze verhalen krijgen we nooit genoeg, dus leuk dat er nog meer volgen.
    xxx

  • 16 Mei 2012 - 14:31

    Inette Vermeer:

    Ha die Liza, wouw zeg wat een moed heb jij! Mijn maag draaide zich om op het moment dat jij sprong, dus wat moet jij toen gevoeld hebben? Erg leuk dat je zoveel schrijft, we blijven fijn op de hoogte :-)
    Groetjes uit De Lier

  • 16 Mei 2012 - 18:52

    Vader Van Liza:

    Ontzettend dapper van je, die sprong. Ik denk niet dat ik het had gedaan met het excuus dat ik zo'n dure bril heb....
    Trouwens, ik zie dat het niet één keer is, maar je danst telkens weer naar beneden. Ik ben ook heel erg onder de indruk van je dierenfoto's, wat prachtig dat je dat allemaal kunt zien en zelfs de kakkerlak ziet er beeldschoon uit toch? Fijn trouwens dat je geen last meer hebt van die val een tijdje geleden. Geniet er nog van in dat prachtige land zonder leger!

    Liefs,
    pappa

  • 16 Mei 2012 - 19:56

    Marian (van Kievit):

    Hi Liza,

    Wat een avonturen weer, ben zeer onder de indruk van de bungeejump filmjes, maar die concurreren beslist met de beestenverzameling! Over de schildpad maar te zwijgen, wat een ervaring!
    Nog heel veel plezier daar! Groetjes, Marian

  • 16 Mei 2012 - 21:08

    Moeder Van Liza:

    Wauw, wat een foto's! Ik begin te begrijpen wat je bedoelt met dat de dieren in Costa Rica twee keer zo groot zijn. Brrrr!
    xxx

  • 18 Mei 2012 - 01:35

    Martin:

    Hoi Liza, mooi verslag weer! Gaaf een vlinder met jouw naam, en veel dieren heb je gezien daar. Costa Rica klinkt zo best goed.Heel erg dapper van je trouwens die bungee jump! Mooie beelden zo, die filmpjes geven een aardige indruk. Jouw reis is zeker de definitie Pura Vida waard! Avontuurlijk hoor, have Fun daar en blijf genieten. Groetjes uit Nederland.

  • 19 Mei 2012 - 19:36

    Maaike:

    WOW die krokodil WTF ik kan er niet over uit.
    En je hebt GEBUNGEEJUMPD super cool!! Wow het houdt maar niet op met vette dingen ik kan er NIET over uit.
    Maar de beesten worden wel elke blog creepier brrrr ik moet er niet aan denken dat je een tarantula tegenkomt! Gelukkig vind jij dat minder erg dan ik! ;)

  • 19 Mei 2012 - 19:38

    Maaike:

    Oja en trouwens niet normaal wat een bofkont jij bent met die schildpad!! (jaloers :))

  • 19 Mei 2012 - 19:47

    Maaike:

    Ik ben nu nog een keer die filmpjes van je BUNGEEJUMP aan het kijken (het is trouwens echt supervet dat je daar zulk goed filmmateriaal van hebt! vind het nog steeds jammer dat ik alleen een crappy flimpje heb van mijne, echt heeel tof om te hebben!) en het is echt heeeel erg hoog! SUPERCOOL! Ik moest een beetje lachen bij die ene van veraf, die is nl echt superdroog als je m na die van je headcam kijkt. Vooral omdat degene die het filmt een beetje moet grinniken omdat je jou in de verte hoort gillen haha. Echt heel leuke filmpjes! :D

  • 23 Mei 2012 - 18:27

    Astrid Uit Leiden:

    Hai Liza
    supergaaf dat je dit doet en kan doen,
    geniet er met volle teugen van! maar dat zal wel he....
    pas goed op jezelf en kom gezond en wel terug in saai Leiden..
    X Astrid

  • 29 Mei 2012 - 19:49

    Anne:

    Hoi,

    Ik heb heel dapper op jouw bungeejump-filmpjes geklikt, en de hele tijd met m'n ogen dicht voor de computer gezeten tot het afgelopen was. :) Het zal vast een fantastische levenservaring geweest zijn, maar ik ga er 's nachts nachtmerries over hebben. ^^ Volgens mij ben jij ook van geen insect meer bang als ik je zo hoor praten over die hele dodelijke slang die je even bent tegengekomen. :D Succes met het laatste stuk van je reis, en als je geen nieuw blog meer online zet zie ik je wel als je terugkomt.

    Anne

  • 29 Mei 2012 - 19:53

    Inge:

    Hoi Liza,

    Ik was toevallig met Anne aan het meekijken toen zij jouw blog las, en ik dacht dat het ondertussen wel eens tijd was dat ik ook een reactie schreef. Heel stoer die bungeejump, in tegenstelling tot Anne heb ik wel mijn ogen open gehouden. Ik zou het ook wel eens hebben willen doen .... 20 jaar geleden dan. Veel plezier nog met die leuke beestjes, de warmte en zie-maar mentaliteit daar. Het zal wel flink wennen worden als je weer terug bent. Tot dan,

    Inge & Cees

  • 31 Mei 2012 - 11:19

    Juliette:

    Hoi!

    Wow wat eng die bunge jump! Het lijkt me zo naar om dan weer terug te veren als je eenmaal gesprongen bent! Nu zal je al onderweg zijn naar New york! En wat veel intressanten beesten heb je gezien! Ik hoop dat je nog leuke laaste weken hebt! Ik heb eindelijk de tijd gevonden om je blog helemaal te lezen en te reageeren. Er is veel gebeurt deze maand. Ik een kamer heb de sleutels. Ik moet nog al mijn spullen verhuizen. Verder heel druk met school alle deadlines komen dichter bij. We hebben een game gemaakt en ik ben bezig met programmeren dat is echt super moeilijk. xXx

  • 02 Juni 2012 - 19:10

    Astrid:

    Hai Liza

    knap hoor zo'n reis, ik heb er bewondering voor,
    gaaf NY! de musea zijn aan te raden, of bijv. het Guggenheim/ Metropolitan/ MOMA....de kunstcollecties in amerika zijn onge-evenaard en heel mooi tentoongesteld.
    eten kan goedkoop bij de chinees en is veeel lekkerder dan in nederland.
    geef de ijslandse paarden straks een dikke kunffel van mij en ga in zo'n natuurlijk bad daar buiten liggen?
    grt! Astrid uit Leiden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, La Virgen

Wereldreis

Recente Reisverslagen:

20 Juni 2012

The road to home

09 Juni 2012

Op vulkanenjacht en een hele grote appel

15 Mei 2012

Pura Vida!

26 April 2012

Regendruppels en pechvogels

11 April 2012

Een nieuw leven(sjaar)
Liza

Actief sinds 07 Jan. 2012
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 36159

Voorgaande reizen:

25 Maart 2017 - 04 Augustus 2017

Amerika Avonturen

07 Augustus 2014 - 27 December 2014

Studeren in Noorwegen

27 Januari 2012 - 13 Juni 2012

Wereldreis

Landen bezocht: