Meren, meren, en nog meer meren:) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Liza Kapel - WaarBenJij.nu Meren, meren, en nog meer meren:) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Liza Kapel - WaarBenJij.nu

Meren, meren, en nog meer meren:)

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

27 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo allemaal! Het begint erop te lijken dat ik elke keer als ik een blog schrijf me op een nieuw eiland bevindt. Dat is ook nu het geval, want ik ben nu op het Noordereiland, in Wellington. Wat is er tussen Franz Josef en Wellington allemaal gebeurd? Lees en vind uit!

Ik vertrok uit Franz Josef naar Wanaka, een plaatsje gelegen aan het gelijknamige meer wanaka. En in Wanaka bevindt zich ook "puzzling world", een plek met verschillende "illusion rooms". Foto's zeggen hier meer dan woorden, dus die hoop ik snel te plaatsen. Maar leuk was het in ieder geval wel.

Mijn aankomst in de hostel was iets minder leuk, want dat bleek voor mij niet geboekt te zijn, terwijl ik toch echt aan de buschauffeur had doorgegeven dat ik wel dat hostel wilde. De vrouw van het hostel wist mij te vertellen dat ze helemaal vol zaten, en dat ze alle andere hostels had gemaild en dat die ook volzaten. Dat was wel even flink balen, want ik had weinig zin om buiten te slapen. gelukkig lacht het geluk de mens ook nog wel eens toe, want terwijl ze mij vertelde dat er nergens plek was, kreeg ze een email van een hostel dat ze nog 1 bed op een vrouwelijke slaapzaal vrijhadden.Dus heeft zij natuurlijk meteen dat hostel gebeld en het bed voor mij gereserveerd. Eenmaal buiten zag ik de bus nog staan, en vroeg ik aan de chauffeur of hij me bij mijn hostel wilde afzetten. En ook waarom mijn bed niet was geboekt: hj was het vergeten.... Gelukkig goed afgelopen, maar voortaan toch maar zelf boeken.

De volgende dag was het geweldig weer, dus ging ik een fietstocht maken om het meer. Ik kwam een andere fietser tegen en ben met hem samen gefietst. Omdat het zo warm was had hij het idee om van een brug af het water in te springen en hij wist mij over te halen dat ook te doen. Wel pas nadat hij had gekeken of het diep genoeg was, had nagevraagd aan iemand of je van die brug kon springen, en nadat hij er zelf vanaf was gesprongen, zodat ik zeker wist dat het veilig was:) Het, behoorlijk enge, maar ook supertoffe, moment is op film vastgelegd, dus dat volgt hopelijk ook:)

De reis ging verder naar Queenstown, bekend om al zijn "spring van bruggen/vliegtuigen/wat dan ook" activiteiten, maar omdat ik dat eigenlijk al had gedaan gebruikte ik de stad vooral als uitvalbasis om nog meer meren te bezoeken. Als eerste stond Milford Sound (eigenlijk een fjord) op de agenda. Milford Sound is een van de bekendste plekken in Nieuw-Zeeland, en is inderdaad ook afgrijselijk mooi. Wel ver rijden vanaf Queenstown, dus op de terugweg stapte ik uit bij Te Anau (wederom een meer), waar ik een tijdje bleef. Toen keerde ik weer terug naar Queenstown, waar ze ook een, erg koud, meer hadden.

Nu hebben ze in Nieuw-Zeeland iets met bijnamen. Zoals ik al zei is Nelson de "sunshine capital of New-Zeeland", Queenstown is de "adventure capital of the world" en Te Anau de "walking capital of the world". Allemaal leuk en aardig, maar ik had er nog geen gevonden die echt wat voor mij was totdat ik in Dunedin kwam. Dunedin is de "beer and chocolate capital of New Zealand". Nu kan dat bier me gestolen worden, maar tegen chocola zeg ik natuurlijk geen nee! Vandaar dat ik ook naar de Cadbury factory ging, waar een doordringde geur van chocola hing, we overladen werden met gratis chocola, en zelf een chocoladewaterval zagen (1 ton gesmolten chocola die naar beneden wordt gestort). Zijn jullie al een beetje jaloers?;)

Nu was chocola niet alles wat Dunedin te bieden had, je kon ook vlakbij een hele verzameling aan "wildlife" zien. Bij mij stond te teller na een paar uur op: albatrossen (die enorme volgels), dolfijnen, zeehonden, Yellow-eyed pinguins (de zeldzaamste pinguins ter wereld), blue pinguins (de kleinste pinguins ter wereld), en zeeleeuwen (die grote, gemeene beesten). Geen slechte oogst toch?

Na de laatste attractie in Dunedin, Baldwin street, de steilste straat ter wereld, te hebben bezocht ging de reis verder naar Tekapo, wederom een meer Maar wel een heel mooi, superblauw meer. Ik denk dat dit toch wel mijn favouriet was, samen met Wanaka (en dat zegt wat, want ik heb een hele hoop meren niet genoemd, dus er waren er nog veel meer:)).

Toen ik uit Tekapo was vertrokken kwam de bus door Christchurch. En dat betekent dat ik officieel het zuidereiland rond ben. De volgende stop, Kaikoura, had ik dan ook al gezien, en daar vertrok ik snel uit naar Picton, waar de ferry naar het Noordereiland ging. Deze kwam aan in Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Hier heb ik wat rondgekeken en een meuseum bezocht met o.a. een echt (gelukkig dood) exemplaar van een reuze octopus.

En morgen gaat het tweede deel van deze reis dan echt in, als ik op het Noordereiland ga reizen. Ik ben nu op de helft van mijn tijd in Nieuw-Zeeland, en morgen zelfs op de officiele eerste maand van mijn reis, en het bevalt prima. Natuurlijk zijn er hier en daar wel eens wat tegenslagen, maar gelukkig ook veel meevallertjes. Zo heb ik zelfs een keer voordeel gehad van dat ik nog geen 18 ben, ik mocht namelijk op de ferry tegen kinder tarief reizen, wat ongeveer de helft was, dus dat maakte zeker uit:)

Een ander leuk ding op deze reis zijn mijn kamernamen. Veel hostels vinden getallen te saai, met als gevolg dat ik slaap op kamers met namen. Tot nu toe is de collectie:
- Swan (Kaikoura)
- Monkeys (Greymouth, inclusief apen behang en knuffels, in een hostel genaamd "Noah's Arch")
- Doubtful (Te Anau, van Doubtful Sounds, het had verder niets te maken met de kamer;))
- Gondela (Queenstown, verwijzend naar de Gondela daar)
Stuk leuker dan 1,2,3 toch? Als de collectie wordt aangevuld laat ik dat zeker weten.

Goed, dat was het wel voor nu. Tjonge jonge, wat een lang verhaal zeg:) Dacht nu dat ik niet zoveel te melden had, maar valt vies tegen. Nou, hebben jullie ook weer wat om te lezen tot mijn volgende blog. De foto's druppelen binnen, afhankelijk van wanneer ik tijd heb en een computer waarop dat kan. Dus dat volgt. Voor nu, tot de volgende keer!

PS De link voor het brugspring filmpje is: http://www.youtube.com/watch?v=qRKMdp_FEQk&feature=youtu.be (commentaar is van de filmer)

  • 26 Februari 2012 - 11:19

    Moeder Van Liza:

    Zie toevallig net je blog binnen komen terwijl ik bezig was de pc af te sluiten dus dat is een leuke verrassing. Ja, zo langzamerhand worden we natuurlijk wel jaloers, of liever gezegd, krijgen we heel erg veel zin om dit ook allemaal zelf een keer te gaan zien. Wat bijzonder allemaal, en wat maak je veel mee. Zwemmen in een meer is toch echt andere koek dan in een zwembad baantjes trekken, dat lijkt me heel gaaf.
    Goed om te lezen hoe je de 'downs' (van de 'ups & downs') ook steeds beter lijkt te kunnen verteren, wel suf van zo'n boeking, maar gelukkig er is altijd wel een oplossing te vinden.
    En wat fijn dat je de tijd neemt ons via dit blog zo lekker uitgebreid op de hoogte te houden, we genieten lekker mee op deze manier. Hmmmm, een chocolade waterval!! :)
    xxx

  • 26 Februari 2012 - 14:05

    Joyke:

    Hoi Liza,
    Ik vind het erg leuk om te lezen over je reisbelevenissen. Allemaal erg onbekend voor mij (tja, er zijn geen Grieken en Romeinen geweest) Ga zo door!
    Hier op het Dalton is het voorjaarsvakantie geworden. Dus eindelijk rustig de tijd om PO's na te kijken bv.
    Veel plezier!
    liefs van Joyke

  • 26 Februari 2012 - 18:44

    Mick:

    Hoihoi
    Leuk blog!
    Leuk om al je belevenissen te lezen maar je maakt me nu wel heel erg jaloers...:)

  • 27 Februari 2012 - 08:41

    Juliette:

    Een chocolade waterval!! Wow lijkt sjakie in de chocolade fabriek wel! Leuk al die dieren lijkt me zo bijzonder. Leuk dat je regelmatig blogt. :) Ik vind het heel leuk om je blog te lezen! Hier gaat alles goed. Het ijs is hier inmiddels gesmolte ( we konde schaatse op de leidse grachte )en het begint hier inmiddels wat zonniger te worden. Ik heb een sollicitatie gesprek gehad bij de stadthouder en ik mag een dagje meelopen. Hoop dat het goed gaat!

  • 27 Februari 2012 - 11:05

    Ineke:

    Liza, ik ben zoooo jaloers! Alles wat je beschrijft komt me nog zo bekend voor en ook al ben ik er al geweest, ik zou er heel veel voor overhebben om met je te ruilen :p Maar super leuk dat je t zo naar je zin hebt. Kun je geloven dat je al een maand wegbent? Eerst leken 5 maanden vast best lang maar nu gaat de tijd vast al heel snel. Heel veel plezier nog en geniet ervan!

    -xxx- Ineke

  • 27 Februari 2012 - 12:23

    Vader Van Liza:

    Hallo Lies,
    Ik ben erg benieuwd naar je foto- en filmmateriaal over je bruggensprong, om mezelf een beetje gerust te stellen ook (toch geen meters hoog toch?). Dapper is het wel.
    Wat leuk om te lezen dat je zoveel fietst tot nu toe, dat past echt bij jou. Het lijkt dat je nu goed je draai gevonden hebt en da's fijn om te lezen en te horen.
    N.B. Weet je nog dat we in Berlijn in een James Bond-kamer hebben geslapen in het hostel met de Thaise professor?

  • 27 Februari 2012 - 17:59

    Anne:

    Hoi,
    Het klinkt alsof het heel leuk is daar allemaal (ik wil nu ook op vakantie, bah. :))
    Dapper dat je van die brug durfde te springen. Was het net zoiets als die brug in Denemarken bij dat strand waar die jongens vanaf sprongen (en sommige niet durfden)? Ik hoop dat de chocoladefabriek leuk was, en dat je vooral veel van die gratis chocola geaccepteerd hebt. :)

    - Anne

  • 27 Februari 2012 - 18:08

    Martin:

    Je gaat goed zo Liza
    Leuk hoor je avontuur en de zwem brugsprong, en de gratis chocolade :) Hostels zijn dus goed te doen?

  • 28 Februari 2012 - 21:55

    Moeder Van Liza:

    Lies, wat fantastisch die foto's, en dat filmpje. Dapper! Leuk om je zo te zien. Wat is het daar ongelooflijk mooi.
    En voor die Blue Mountains ga je gewoon nog eens een keertje terug toch?

  • 29 Februari 2012 - 19:58

    Maaike:

    Hee Lies, wat een mooie verhalen weer! Heel leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. En wat een goede wildlife score ook, echt vet:) Die chocoladefabriek kan ik me ook nog wel herinneren ja, jammie!
    Super dat je je draai begint te vinden, en echt raar dat je alweer een maand onderweg bent, gaat snel! Ik kijk uit naar je volgende blog!
    xxx

  • 01 Maart 2012 - 00:30

    Maf ;):

    Eén van mijn colleges op het moment gaat over keizer Franz Joseph van Oostenrijk. [/eerste assocatie]
    (En een chocoladewaterval! Ik lust geen chocola, maar: Charlie and the Chocolate Factory! Nostalgie!)
    Nogmaals; ik ben stinkjaloers dat jij momenteel daar zit en ik nog 3 jaar in Nederland moet blijven, als ik tenminste m'n studies af wil maken. De koala's zijn trouwens awesome.
    Veel plezier nog in Nieuw-Zeeland of waar je tijdens het volgende blog ook bent! :)

  • 02 Maart 2012 - 09:03

    Jan:

    zeg, raak je nu niet sneller verdwaald nu ik er niet meer ben om de weg te wijzen? :P

  • 04 Maart 2012 - 16:32

    Juliette:

    Hoi Liza!

    Ik zie net pas dat filmpje dat je van de brug af springt. Dat water is blauw!! Was dat eng? De tijd gaat snel je bent al meer dan een maand weg! Deze website zegt dat je over 100 dagen terug bent. Dus nog genoeg tijd om nog meer mooie plaatsen te bewonderen!

    Groetjes xXx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Wereldreis

Recente Reisverslagen:

20 Juni 2012

The road to home

09 Juni 2012

Op vulkanenjacht en een hele grote appel

15 Mei 2012

Pura Vida!

26 April 2012

Regendruppels en pechvogels

11 April 2012

Een nieuw leven(sjaar)
Liza

Actief sinds 07 Jan. 2012
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 36152

Voorgaande reizen:

25 Maart 2017 - 04 Augustus 2017

Amerika Avonturen

07 Augustus 2014 - 27 December 2014

Studeren in Noorwegen

27 Januari 2012 - 13 Juni 2012

Wereldreis

Landen bezocht: