Noorderlicht! (en meer tofheid) - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Liza Kapel - WaarBenJij.nu Noorderlicht! (en meer tofheid) - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Liza Kapel - WaarBenJij.nu

Noorderlicht! (en meer tofheid)

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

04 Oktober 2014 | Noorwegen, Sogndal

Hierbij weer een nieuw verhaal van mijn avonturen in het noorden. Het is schandalig lang na mijn vorige verhaal, maar ik had het nu echt druk met studie (er viel elke week wel iets in te leveren). Maar het is nu herfstvakantie (echt waar) dus ik kan jullie bijpraten.

Goed, waar waren we gebleven? Oja, ik had net één week van college gehad, die vooral bestond uit excursies. Nou, dat was ook wel zo’n beetje de samenvatting van de rest van mijn eerste blok, dat ik net met een tentamen heb afgesloten. We zijn intotaal 12 dagen op excursie geweest, waarvan we één week op een eiland hebben gezeten. Ik zal jullie niet vervelen met beschrijvingen van elke excursie, maar laten we zeggen dat ze lijken op de excursies thuis alleen dan net iets anders ;) Dat wil zeggen kijken naar gebergeten, grondboren op 80m diepte in een fjord, dobberen in roeibootjes, banjeren door weilanden vol schapen, etc, etc, etc. En zelfs als de metingen precies hetzelfde izjn zoals thuis, bijvoorbeeld meten van watertemperatuur, dan doen we dat natuurlijk in een gletsjerrivier of op zijn minst in een fjord. En een dag is niet compleet als je niet begeleid wordt door bruinvissen als je het water oversteekt, of als je niet minstens één keer door ‘swerelds langste tunnel (24.5 km) bent gereden, toch?

Oke tot zover de jaloersmakerij over mijn studie, laten we even kijken naar het dagelijks leven ;) Ondertussen begint het hier steeds meer als thuis te voelen, wat natuurlijk mooi is. Mijn klas is vrij klein en zeker een leuke groep, en we wonen ook nog eens bijna allemaal bij elkaar, dus het is heel makkelijk om in de avonden of weekenden iemand op te zoeken. Verder doe ik ook hard mijn best om te integreren met Noren, dit met wisselend succes. Het zijn van zichzelf niet echt open mensen. Volgensmij is het hoe warmer het land, hoe warmer de mensen, dus het is hier zoals in Spanje maar dan de andere kant op ;). Nu zijn er gelukkig ook genoeg Noren die wel interesse hebben in het ontmoeten van internationale studenten. Iedereen die mij trouwens een beetje kent weet dat ik niet stil kan zitten, en dus ben ik lid geworden van de studentenvereniging hier (zonder ontgroeningen, geen zorgen ;)) en van de outdoor vereniging. Bij de studentenvereniging zit ik ook in de krant, ook al kan ik nog geen Noors ;) En ik heb mijn handen gelegd op een halve gitaar (dat wil zeggen, ik moet hem delen met een klasgenootje) plus ik heb een Noorwegen bucket list gemaakt die ik aan het afwerken ben, dus ik vermaak me hier wel 

Een van de dingen op de bucketlist was noorderlicht kijken, of beter gezegd, een nacht opblijven in de hoop het te zien. Voor wie het zich nog herinnert, een aantal weken geleden kon je Noorderlicht zien in Nederland. Toen heb ik met een paar mensen in slaapzakje in het gras gelegen en de hele nacht naar de lucht gestaard, en inderdaad er waren 2 momenten van een half uur tot een uur met noorderlicht  Niet de national geographic kwaliteit, maar zeker zichtbaar en zeker geweldig. Stel je een soort hele dunne snelbewegende wolkenflarden voor van een groenige kleur, en dan nog 10x mooier. Toen ik de volgende ochtend wakker werd met een zon die net boven de bergen uitkwam kon mijn dag helemaal niet meer stuk. Tot nu toe wel één van mijn favoriete momenten hier denk ik.

Even kijken, wat heb ik verder nog uitgevroten. Oja, ik ben nog één weekend met 2 vriendinnen wezen kamperen in een nationaal park om Muskusossen te zien, een soort gigantische ice age achtige ossen, wat zeker tof was, plus dat het park heel mooi was. Het landschap hier varieert echt supersnel, wat ik wel leuk vind :) Verder heb ik nog een vriendin op bezoek gehad, die ergens anders nu in Noorwegen studeert, wat ook zeker gezellig was. En ik ben nog wezen kamperen met 200 mensen, ook een nieuwe ervaring.

Goed ik kan nog wel even door gaan, maar ik ga zo op vakantie (naar hè? Ze doen hier aan herfstvakantie) en ik kan mijn bus niet missen. Dus, even nog de feitjes en wetenswaardigheden:
- Er zijn hier best wel veel toffe dieren. De bruinvissen en Muskusossen zijn al voorbij gekomen, verder werden we opgewacht door herten toen we noorderlicht gingen kijken, werden we die ochtend wakker gemaakt door het geluid van een vos, zijn er ook zeehonden in het fjord, heb ik adelaars gezien, en werd ik bijna aangevallen door schapen. Van alle dieren waren dat misschien nog wel de meest angstaanjagende, aangezien ze op me afstormden met zn allen al blatend, maar het bleek dat ze alleen maar eten wilde.
- Er zijn hier ontzettend veel wandelroutes, en aan de top is altijd een boek waarin je je naam kan schrijven. Ik ben mijn naam al redelijk aan het verspreiden over noorwegen.
- Je kan hier gaan en staan waar je wil. Wildkamperen? Prima. Kampvuur? Geen probleem. Lopen door een schapenwei? Zolang je het hek maar dicht doet. Dat ga ik nog missen.
- Snelwegen zijn nog niet bekend in Noorwegen. Alle wegen hebben ongeloofelijk veel bochten, en zijn 2 richting maar breed genoeg voor 1 richting, wat altijd heel interessant is. Verder hebben ze hier veeeeeeeel tunnels, zelfs met rotondes erin (ja echt).
- Het is herfst, en niet zo’n beetje ook. Dat wil zeggen een week lang non stop regen die overigens meer horizontaal dan verticaal gaat, lekkages tijdens tentamen, uit zijn voegen gegroeide rivieren, en temperaturen overdag die jullie nu snachts hebben. Verder heeft wisselvallig een nieuwe betekenis gekregen, want aan de ene kant van je huis kan het droog zijn terwijl het aan de andere giet. De oranje bergen zijn dan wel weer mooi.
- Mijn Nederlands wordt met de dag slechter, excuses hiervoor ;)

Waarschijnlijk vergeet ik weer de helft, ik moet echt meer dingen opschrijven ;) Goed, ik ga ervandoor, even een dosis steden opdoen. Hopelijk schrijf ik de volgende keer sneller en komen er echt foto’s.

Ha det!

  • 05 Oktober 2014 - 00:43

    Oom Martin:

    Hoi Liza mooi verslag joh! Je kan je 't echt goed voorstellen als lezer en ben idd best wel beetje jaloers hoor a :) Klinkt idd zeer mooi het land weids groots mooi en met die dieren dan erbij. Dit klinkt als een avontuur waar je later als je ooit oud bent dus nog wel eens aan zult terugdenken. Noorderlicht hier toen gemist . Geen idee wat een muskusos is maar neem aan een ouderwets soort rund. Leuk ook met die bruinvissen. Huur je een auto daar of wordt je gereden? En Kijk je wel uit op die wegen? Fijn dat t goed gaat met de studie ook belangrijk. Hoe is het met je Noors? Geniet er van Meid waar je kunt en met volle teugen! (maar zo te lezen lukt dat dus best wel :) Groeten uit klein en tikkie saai Nederland, Dag Meid, Pas goed op jezelf en lees graag je volgend verslag.

  • 05 Oktober 2014 - 19:42

    Ouders Van Liza:



    Ha Liza, wat een heerlijk verslag weer om van je te lezen. En wat bijzonder dat dat zelfs helemaal vanuit Nepal kan. Alle stroom-en oplaadperikelen zijn weer voorbij hier, dus we kunnen zelfs reageren. Geniet van een welverdiende vakantie (al klinkt zo ongeveer alles wat je beschrijft al zo).
    Fijndat je nog een paar maanden voor de boeg hebt, het klinkt alsof het allemaal naar meer smaakt.veel plezier nog.xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 07 Jan. 2012
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 36154

Voorgaande reizen:

25 Maart 2017 - 04 Augustus 2017

Amerika Avonturen

07 Augustus 2014 - 27 December 2014

Studeren in Noorwegen

27 Januari 2012 - 13 Juni 2012

Wereldreis

Landen bezocht: