Surfen, Sneeuw en Sinterklaas - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Liza Kapel - WaarBenJij.nu Surfen, Sneeuw en Sinterklaas - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Liza Kapel - WaarBenJij.nu

Surfen, Sneeuw en Sinterklaas

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

17 Januari 2015 | Noorwegen, Sogndal

Jaja, we zijn er weer! Ik was deze blog al een paar keer begonnen, maar er kwam steeds van alles tussendoor. Ik ben nu al thuis, maar wilde het jullie toch niet aan doen om nog maar één blog te maken, vooral omdat deze eigenlijk al zo goed als af was voordat ik terug was. Dus hier volgt, enigszins verlaat, maar zeker niet minder leuk, een samenvatting van de laatste tijd in Noorwegen. En dan volgt zsm de blog over de terug reis, die nog flink wat voeten in de aarde had. Maar goed, nog even geduld daarvoor dus. Nu eerst een verhaal met een titel die doet denken aan een opdracht van: wat hoort er niet thuis in dit rijtje? Toch heb ik al deze drie dingen gedaan in delaatste tijd in Noorwegen.

Maar goed, laten we bij het begin beginnen. We waren geeindigd bij mijn herfstvakantie en leuke leukigheid daaromheen. Daar is eigenlijk niet echt veel aan veranderd ;) Mijn laatste tentamen was vrij snel na mijn laatste blog en daarna hadden we nog een paar weken de tijd voor ons eindproject. Ik weet niet hoeveel ik hierover verteld heb, maar het was een onderzoek naar de invloed van waterenergie productie op hydrograpfie van fjorden, erg interessant vond ik. We waren verdeeld in duo’s en iedereen deed een stukje, zodat we samen tot een aardige conclusie kwamen die we presenteerde in een openbare seminar. Ik zal er niet alteveel over uitwijden, maar het was zeker interessant. Dit telde samen met het laatste tentamen als mijn derde en laatste cijfer en daarmee had ik een, al zeg ik het zelf, mooie cijfer lijst om terug te nemen naar nederland. En daar ging ik natuurlijk officieel voor naar Noorwegen 

Oke, dat was het serieuze deel, dan tijd voor de uitleg van de titel. Omdat het semester er bijna op zat deden we veeel afrondende dingen. Eén daarvan was dat we nog op een laatste tweedaagse excursie gingen, dit keer niet voor de studie maar voor de lol. We zaten aan de kust, en onderweg bezochten we de westkaap (een soort noordkaap maar dan west) inclusief windkracht 10, en een vuurtoren met een geweldige zonsondergang, inclusief dramatische regenwolken (het was trouwens rond half 3 ’s middags). Maar goed, dat was onderweg, op de locatie zelf hebben we de gebruikelijke spellen gespeeld enzo, maar dus ook gesurft. De plek waar we zaten is beroemd om zijn wintersurfing (ja dat bestaat ;)) dus dat moesten we proberen. Nu ben ik toch meer een zomersurfen, zonder opwaaiend zand, ijskou en donker, maar het was zeker een ervaring! Tijdens het surfen droegen we echter nog wetsuits, dus dat was prima uit te houden. Op onze laatste dag echter gingen we iets doen in koud water zonder wetsuits: zwemmen in et fjord. Sinds de duik in het gletsjermeer hadden we bedacht dat dat vast wel leuk zou zijn, en ik moest natuurlijk zwemmen in alles warmer dan 2.5 graden (al lag hier ijs op, dus volgens mij was het kouder, maar goed). Er was nog één klasgenootje zo gek om mee te gaan, de rest stond met sjaals en mutsen op de kant te filmen ;) Het was zeer koud, maar viel nog mee toen we eruit kwamen, en was vast prima geweest als we na afloop niet in de sneeuw waren gaan staan met blote voeten. Ach, is vast ergens gezond ofzo? ;) We hebben het in ieder geval overleefd en het was eigenlijk best leuk.

Dus dat was Surfen van de titel, nu nummer twee: sneeuw! Ja ja het was er eindelijk  Het was een stuk later dan normaal, maar begin december was het er eindelijk, en aan het eind ook best een pak. Dus sleeen, sneeuwbalgevechten en sneeuwpoppen (of elanden). Ik had aan het eind een sneeuwpop gemaakt als een soort afscheid, maar die werd onthoofd door de sneeuwtruck, die een groot blok sneeuw en ijs op de sneeuwpop dumpte. Dus het is niet allemaal positief, maar het was zeker overwegend leuk!

En dan nummer 3: sinterklaas. Ook al hadden we dan al kerst gevierd in november, en kende maar de helft van mijn kals sinterklaas, toch zouden we pakjes avond niet voorbij laten gaan. Ik had peperkoekdeeg gevonden, wat ze hier voor kerstkoekjes gebruiken maar bij gebrek aan speculaaskruiden het meest geschikt was voor pepernoten, en naar een mislukte poging waren ze behoorlijk goed gelukt. Ze verkochten hier ook pepernoten kwam ik achter, maar dit is leuker natuurlijk  Er had nog iemand een banketstaaf gemaakt, en wat mensen hadden pepernoten en chocoladeletters van het thuisfront. Verder had iedereen een cadeautje gekocht en met een paar dobbelstenen hadden we toch een hele erge sinterklaazerige avond. Ik kreeg zelfs af en toe iets “in mijn schoen” (voor de deur maar close genoeg). En de dag na sinterklaas heb ik met een paar vriendinnen “alles is liefde” gekeken, met engelse ondertiteling, en die viel erg in de smaak. Dus het sinterklaas gevoel was er zeker! En met de week erop “love actually” raakten we het kerstgevoel ook niet kwijt.

Dan was de rest van de laatste maand vooral nog besteed aan afsluitende dingen, als nog met zijn allen afspreken, wandelingen maken, enz. We hadden ook nog een officiële afsluiting, een soort diplomauitreiking, met de klas en docenten. Iedereen was fancy en we kregen een Noors kerstdiner (of course), onze cijferlijsten, en nog een grappig laatste praatje van onze docent plus daarna gewoon gezelligheid. Het was een mooi einde maar ook wel lastig omdat het echt een hele leuke club was en ik iedereen zeker ga missen.

Goed dan de laatste feitjes en wetenswaardigheden:
- Noren zijn anders dan verwacht, zoals ik al eerder uitlegde. Begrijp me niet verkeerd: ik heb een paar geweldige noren ontmoet, maar het kost vaak iets meer moeite om ze te leren kennen. Maar dat is het dan wel waard.
- Daarintegen hoef je geen enkele moeite te doen om het land te waarderen: het is moooooi! Ik heb nog serieus overwogen om een berg, een fjord, een gletsjer of maar een kleine waterval mee naar Nederland te nemen. Ik bedoel, ze merken het waarschijnlijk toch niet, en het zou hier echt zo bijzonder zijn.
- Oh en je leert toch ook altijd iets over je eigen gewoontes, en Nederlanders zijn ook best raar. Ik bedoel, waarom zoenen we 3x en feliciteren we mensen met de verjaardag van iemand anders (vaders, vriendjes, zussen, etc)? Toegegeven, dat is best vreemd. Aan de andere kant: wij hebben wel drogisten en spuitdeoderant.
- En tenslotte (ik kan er vast nog meer bedenken, maar het belangrijkste heb ik ook al genoemd): waarom zijn euro’s zo lelijk? Ik schrok me kapot toen ik terug kwam in Nederland en het nieuwe tientje zag, en ik mis mijn mooie authentieke groene, rode en blauwe briefjes.

Oke ik ben dus stiekem al thuis, maar er komt er nog eentje aan over alles na noorwegen en voordat ik weer in Nederland was, want daar zat nog ongeveer een weekje tussen. Dus hou je ogen open 

  • 23 Januari 2015 - 16:05

    Linda:

    welkom thuis en je schrijft heel leuk! ja de euries verdienen niet de schoonheidsprijs :)
    gr. linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 07 Jan. 2012
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 36141

Voorgaande reizen:

25 Maart 2017 - 04 Augustus 2017

Amerika Avonturen

07 Augustus 2014 - 27 December 2014

Studeren in Noorwegen

27 Januari 2012 - 13 Juni 2012

Wereldreis

Landen bezocht: