IJswater, Zambianen en decoraties - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Liza Kapel - WaarBenJij.nu IJswater, Zambianen en decoraties - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Liza Kapel - WaarBenJij.nu

IJswater, Zambianen en decoraties

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

26 Augustus 2014 | Noorwegen, Sogndal

Hei!
Jajajaja, daar is ie dan, het eerste echte verslag uit Noorwegen! (Met een zeer geheimzinnige titel, die hopelijk vanzelf duidelijk wordt) Er is in bijna 3 weken tijd al meer dan genoeg gebeurd, dus ik zou zeggen, sit back en relax!

Oke laten we bij het begin beginnnen, en dat is op Schiphol. Dat de dagen ervoor zeer stressvol waren met veel te weinig tijd en veel te veel mensen om afscheid van te nemen kunnen jullie zelf ook wel bedenken (en sommigen van jullie waren hier getuigen van). Dus dat laten we buiten beschouwing. Goed schiphol. Daar werd ik donderdagavond 7 augustus door een echt afscheidscommitee uitgezwaaid en enigszins onwennig, maar aan de andere kant ook weer heel vertrouwd, ging ik door de douane waar ik al bijna mn ring kwijtraakte, dus dat was een lekker begin ;) Ik kwam verder zonder problemen aan in Oslo, en zag daar al de eerste bergen! Toen wachtte me een lange busreis, en de volgende dag ontzettend vroeg kwam ik aan in mijn minidorpje. Zodra ik uitstapte en naar de campus liep wist ik dat het heel moeilijk zou worden om hier weer weg te gaan. Maar welke BWA’er zou zich niet thuisvoelen in een omgeving met een snelstromende rivier, helemaal ingesloten door bergen? Ik was in ieder geval thuis 

Goed, ik zal even iets vooruitspringen in de tijd, want anders zijn we zo 10 pagina’s verder ;) Ik kwam zonder problemen in mijn zeer saaie, niet op de foto lijkende kamer aan en besteede mijn weekend aan inkopen doen -voor 7000 inwoners hebben ze verrassend veel winkels, vooral met decoraties. Het hele dorp is 1 Xenos-, al socializen met andere internationalen en een lekkere duik in het Fjord. Die maandag mocht ik aan de bak, maar nog niet met de studie. We kregen eerst een introductieweek, een soort Noorse AID. Helaas was deze wel iets serieuzer, want we kregen Noorse les en natuurlijk de nodige uitleg over het hoe en wat binnen de universiteit. Maar er was ook genoeg tijd voor gezelligheid en kennismaking in de vorm van een barbecue (met boogschieten), eenbezoek aan een gletsjer inclusief duik in bijbehorend meer (2.5 graden celsius, geen wetsuit ;)) en een internationaal diner. De minor die ik doe is namelijk alleen voor internationalen, wat in de praktijk neerkomt op 9 Nederlanders, 8 Duitsers en 1 Pool :P. Maar er is nog een andere minor, die bijna alleen maar gevolgd wordt door Zambianen, en zij hadden dezelfde introweek als wij. Dus bij het diner maakte iedereen iets van zijn eigen land. Wij hebben als Nederlanders de eer hooggehouden met appelflappen en pannenkoeken als toetje. De Zambianen waren erg gefasineerd door de pannenkoeken, want ze hadden zoiets volgensmij nog nooit eerder gezien. Dus voor we er erg in hadden stonden we uit te leggen hoe je het beslag maakt, wisselden we recepten uit en leerde ik hoe ze ze moesten bakken. Het was een van de leukste en grappigste momenten van de hele week, en als de foto’s hier werken zal ik ze plaatsen. Mocht je binnenkort naar Zambia gaan en bij het lokale cafe pannenkoeken op de kaart zien staan, dan weet je wie de schuldige is ;)

Vorige week ben ik dan echt met de studie begonnen, het serieuzere werk. Nouja, serieus... Week 1 bestond uit 1 dag opening academisch jaar (dus barbecue, want elke gelegenheid om vlees te eten wordt hier aangegrepen ;)), 1 dag colleges (met een barbecue aan het eind voor alleen onze klas, met uitzicht op het fjord met zeehondjes) en 3 dagen excursie. 2 dagen ervan waren aan elkaar gekoppeld door een overnachting. We gingen in die dagen naar een gletsjer, die we 2 keer op zijn gegaan, en we sloten aan het einde af met een klautertocht door een stel grotten. Oh en deze week begon ook met 2 excursies, met de standaard watermetingen die ik van thuis ken (pH, takje gooien voor stroomsnelheid, conductiviteit ed, er kwam zelfs een waadbroek aan te pas) maar dan in een snelstromende gletsjer rivier, of vanuit een bootje op een door bergen omringd meer. Zwaar leven hoor, studeren ;)

Verder vond ik ook nog tijd voor andere leuke dingen, zoals mooie wandelingen maken, vaak zwemmen in het fjord, avonden lang weerwolven (wat een supertof spel is, voor wie het niet kent) met mijn klasgenoten, stand up paddelen en kayakken,vrijwilligen op een festival hier, waarbij ik zelfs met 2 andere meiden meedeed aan een multisport challenge (waar in we gigantisch verloren, maar leuk was het wel), etc, etc, etc. Wow als ik dit nu terug lees klinkt het wel heel erg als lang leven de lol, maar geen zorgen, we zijn al ingedeeld in duo’s voor een science project dat het hele semester loopt en waarvoor we volgende week onze proposal moeten inleveren. Ook heb ik gehoord dat de examens hier 4 weken duren, dus ik ga ook echt aan de studie, want daarvoor ben ik uiteindelijk hier ;)

De oude trouwe lezers van mijn blog kunnen misschien wel herinneren dat ik altijd afsloot met een lijst van feitjes en wetenswaardigheden en ook nu zal die niet ontbreken. Dus hierbij de eerste opvallende dingen in Noorwegen:
- HET IS HIER DUUR! Dat wisten we al, maar het is toch vrij jammer als een brood 4 euro kost (dat dan ook nog eens niet smaakt), een reep chocola 4 euro (een grote reep, maar dan nog), en je voor een biertje bij het uitgaan gerust een tientje neer moet tellen (dat doe ik dan ook niet ;)). Verder komt alle groeten uit Nederland, en is het al beschimmeld voor je het koopt. Dus... ;)
- Noren zijn niet echt makkelijk met contact maken. Als ze het eenmaal doen zijn ze wel heel aardig, maar het is even wennen.
- Noren verspillen energie. Dit was denk ik de grootste schok so far. Er is een verklaring: omdat ze hier veel gas en olie hebben kunnen ze dat lekker duur verkopen aan ons bevoorbeeld, waarvan ze heel rijk worden. Verder leven ze op waterenergie, waarvan zoveel is dat ze nite hoeven te betalen (denk dat ze betalen via belastingen ofzo). Dus dan krijg je natuurlijk de volgende redenatie (niet zelf bedacht, letterlijk gequote van een huisgenootje):” Je hoeft het licht niet uit te doen, want we betalen er niet voor, dus we gebruiken zoveel als we kunnen.” En ze gebruiken letterlijk zoveel als ze kunnen, dus ben ik voor 5 maanden in een verloren strijd verwikkeld waarin ik elke nacht de ganglichten, lichten in de bergruimte en 5 keukenlichten uit blijf doen.
- Avondeten is hier om 4 uur smiddags. Lunch is trouwens om 11, ontbijt rond 7 a 8. Oh en rond een uur of 10 savonds is er nog een avondmaaltijd (een soort tweede diner, net zoals bij de Hobbits ;)). Wie weet ben ik na 5 maanden wel gewend, maar tot nu toe nog niet. Ik ben ook nog niet gewend aan de gigantische hoeveelheden vlees hier, vegetariers bestaan volgensmij niet.
- Het voetbal team hier speelt eerste divisie. Ja ze hebben hier een voetbalteam, en ja het is goed. Iedereen is er helemaal fan van, het stadion bevind zich naast mijn klaslokaal zodat ik uitzicht heb op trainende voetballers vanuit mijn les, en ze zijn blijkbaar beroemd. Al valt eerste divisie hier geloof ik wel enigszins tegen in vergelijking met Nederland. Maar dan nog.
- Ik ben een winterexpert, want ik kom uit Nederland. Dat wist ik zelf ook nog niet, maar ik ben door de Zambianen unaniem verkozen tot expert, dus ik zal wel moeten in de winter vrees ik. Dat wordt veel sneeuwpoppen bouwen ;)
- Elk Nederlands wordt lijkt of op een Duits wordt, of heeft een G klank (of allebei). Deze theorie is bedacht door een Duitse vriendin van me en bleek nog verrassen moeilijk onderuit te halen (het is gelukt, maar het viel ernsitg tegen).
- Ik zie er ernorm Noors uit, waardoor mijn meest gebruike zin op het moment is: “Sorry, I don’t speak Norwegian”.
- Ik heb mezelf en mijn klasgenoten beloofd dat ik in elk water ga zwemmen dat warmer is dan het gletsjermeer (ja dat meer van 2.5 graden...). Ik ben al aardig op weg door steeds in het fjord te springen, en ik kijk erg uit naar de winter ;)
Oke, ik ga het hier maar bij laten, voordat jullie helemaal gaan denken dat Noren ongezellige mensen zijn (wat niet zo is!) en dat ik alleen maar lol maak (wat misschien een beetje zo is ;)). Ik ben waarschijnlijk ook de helft vergeten, maar denk dat dit wel een aardig begin is. Ik doe geen beloftes over mijn volgende blog, behalve dat hij er komt 

Ha det bra!
Liza

  • 26 Augustus 2014 - 16:11

    Joyke Van Dok:

    Hoi Liza,

    Leuk weer om je blog te lezen. Klinkt fantastisch! Dat zwemmen in ijskoud water brrr... Ik ben benieuwd hoe snel je het Noors onder de knie krijgt (vast minder moeilijk dan Grieks toch ?). Hartelijke groeten!

  • 27 Augustus 2014 - 00:27

    Ineke:

    Jeeeh Lies, Super cool!!! Ik ga ook zeker nog een x naar Noorwegen :-) Kijk er nu al naar uit om 10 euro voor n biertje neer te tellen ;-) Veel plezier nog en wel goed studeren hè :P

  • 27 Augustus 2014 - 01:28

    Inette Vermeer:

    Ha Liza, leuk om je weer te volgen. Je kan erg leuk schrijven, dus ook leuk om te lezen. Gelukkig wist Joost wat een BWA was :-) Succes daar en we horen later ook graag een live verslag.

  • 27 Augustus 2014 - 14:27

    Moeder Van Liza:

    Ha Liza,
    Dank voor een fantastische eerste indruk van jouw nieuwe verblijfplaats van de komende 5 maanden. Het klinkt allemaal geweldig en ik vind je ontzettend dapper in alle opzichten, al is het lastig de aantrekkingskracht van die 2,5 graad voor te stellen. Nou ja, als je eenmaal door bent misschien wel voor héél even.....en de omgeving zal ongetwijfeld ook wel meehelpen. Niet moeilijk te snappen dat je dan als winterexpert gezien wordt. :) Heb je al een recept voor erwtensoep of moeten we dat toesturen? Kan ook vegetarisch, al klinkt het niet of dat echt nodig is.
    Wat heb je al ontzettend veel gedaan en meegemaakt! Goed om te horen dat het een mooie mix is van studeren en andere dingen leren, precies waarvoor je zoiets doet zou ik denken. Je spelling heeft dan misschien wat te lijden onder alle drukte en al die verschillende talen waar je nu dagelijks tussen zit ;), maar je schrijfstijl blijft onverminderd genieten. Heerlijk om in elk woord jouw enthousiasme te horen in dit nieuwe avontuur. Ga vooral zo door :) Ik kijk uit naar de volgende verhalen.
    xxx
    mamma

  • 28 Augustus 2014 - 15:53

    Pappa:

    Ha die Lies,

    Wat leuk om weer een blog van je te lezen na je wereldreis. Ik zie het allemaal voor me. Ik ben benieuwd naar de foto's van de Zambianen. Fijn dat het je daar zo bevalt, het zal heel anders studeren worden dan op de Uni in Wageningen.

  • 29 Augustus 2014 - 04:28

    Oom Martin:

    Hoi Liza mooi om te lezen en beschreven. Je bent lekker actief daar zo te lezen zwemmen kajaken, paddelen, wandelen en boogschieten toe maar geniet ervan daar joh! Krijg je vast honger van maar met 2 avondmaaltijden zal dat dan wel goed zitten :) Leuk dat je alweer een cultuurervaring opdoet wereldreiziger en tegen de tijd dat je terugkomt spreek je dan vast wel een beetje Noors! Groeten uit Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 07 Jan. 2012
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 36128

Voorgaande reizen:

25 Maart 2017 - 04 Augustus 2017

Amerika Avonturen

07 Augustus 2014 - 27 December 2014

Studeren in Noorwegen

27 Januari 2012 - 13 Juni 2012

Wereldreis

Landen bezocht: